Türk Tiyatrosunun en prestijli ödülü Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri’nin 26. yıl adayları ve özel ödül sahipleri, dün akşam gerçekleştirilen Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen görkemli bir törenle sahiplerini buldu. Bu sezon, tiyatro tarihine geçen ustalara takdim edilen Muhsin Ertuğrul Özel Ödülü’ne Prof. Dr. Ayşegül Yüksel, oyun yazarlarına adanan Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü’ne “Çarpışma” isimli oyunuyla Müge Oskay, komedi ya da müzikal dalındaki oyunlara verilen Haldun Dormen Özel Ödülü’ne ise Duru Tiyatro oyunu “Mutlu Aile Tablosu” layık görüldü. Yapı Kredi Özel Ödülü’nün sahibi de Murat Ovalı oldu.
26. Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödüllerinin Kazananları ise şöyle;
1Yılın En Başarılı Oyunu
Yaşamak mı Yoksa Ölmek mi? – Kocaeli Şehir Tiyatroları
“İlk olarak; dekor, kostüm mükemmel. Ne kadar dramaturgiye uygun o tartışılır ama görsellik cidden hoş. Tabi tiyatro sadece görsellikten oluşmuyor. Tiyatro nedir? Uzun bir yazının konusu olabilir ama sonuçta bir duygu paylaşımıdır, seyirciyle yapılan. Ve sonuçta görsellikte bunun önemli bir parçası”
2Yılın En Başarılı Yönetmeni
Oğuz Utku Güneş – 39 Buçuk Basamak
“Bu oyunda adalet yok” diyerek selam çakılan “Teftişör“ü, eş dönemlerde sahnelenen “Empatopya“yı, hala oynamakta olan “Irma Vep’in Esrarı“nı izleyenler, bu oyunda nasıl bir yapı ile karşılaşacaklarını az çok öngörebilirler. Zira ortak payda, yaptığı her işte nev-i şahsına münhasır tarzı buram buram kokan Oğuz Utku Güneş. Kendisinin Eskişehir B.B.Ş.T.’deki “39 Basamak”ını izlemedim ancak yorumlardan edindiğim izlenime göre oradaki rejisinde, bugün hem yazarı hem yönetmeni olduğu oyunun sinyalini vermiş. (Temsilertesi’nin yazısından)
3Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu
Zuhal Olcay – Kel Diva
Eski püskü eşyaların ve molozların arasında misafirlerini bekleyen Smith çifti bir arada gözükse de aslında kendi dünyalarındadır. Martin çifti ise ellerindeki akıllı telefona o kadar dalmıştır ki belek yitimi yaşarlar. Sahneye çıktıklarında birbirlerini nereden tanıdıklarını hatırlamaya çalışan çift, evli olduklarını ve çocukları olduklarını dahi unutmuşlardır.
4Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu
Onur Berk Arslanoğlu – Çirkin
Bu soruların cevabını, bizim onu sahnede ilk gördüğümüz, bin yıldır yaşayan halinden dinleyerek bulacağız. Beraberce ölümsüzlük cezası ile lanetlendiği tavuğu ve Şiva, zamanda çok geriye giderek bize ortak hikayelerini anlatacak. En can yakan yerinden kaçmak için uyunan ama her defasında içine uyanılan bir kabusu bin yıllarca yaşamak.
5Yılın En Başarılı Yardımcı Kadın Oyuncusu
Çağdaş Ekin Şişman – Büyük Zarifi Apartmanı
Leondras, bir bekçi gibi, bu evde yaşamış atalarını, evin kendisini ve kendi anılarını beklemektedir. Onu bu eve bağlayan kökler çok çok derinlerdedir. Aktivist genç Aslan’ı Umut Çınar,baba Leondras’ı Gafur Uzuner oynuyor. Bu oyunda Gafur Uzuner’le karşılaşmak benim için büyük sürpriz oldu. Gafur bey, hafızamda, çocukluğumda TRT’de izlediğim programlarda söylediği zor tekerlemelerle yer etmişti. Bambaşka bir Gafur Uzuner’le tanıştım. (Başak Başak’ın Yazısından)
6Yılın En Başarılı Yardımcı Erkek Oyuncusu
Erkan Baylav – Şakşakçılar
Ünlü Şakşakçı Şefi Auguste Levasseur; “Balık Kartalı’nın Serüveni” adlı müzikal trajedinin açılış gecesine iki saat kala şakşakçı ekibi tarafından terk edilir. Yardımcısı Dugommier’nin sağdan soldan bulduğu acemi şakşakçılar ile beş perdelik, kırk sahne değişiminden oluşan büyük yapımın prömiyerine iki saat kala prova yapmak zorunda kalırlar. Dugommier’nin müzisyen kız kardeşi Fauvette’in de katılmasıyla şenlenen bu canhıraş provayla akşamki temsilin alkış düzenini kurtarma telaşı içindedirler. (Tanıtım metninden)
7Yılın En Başarılı Sahne Tasarımı
Murat Gülmez – Yaşamak Mı Yoksa Ölmek Mi
“İlk olarak; dekor, kostüm mükemmel. Ne kadar dramaturgiye uygun o tartışılır ama görsellik cidden hoş. Tabi tiyatro sadece görsellikten oluşmuyor. Tiyatro nedir? Uzun bir yazının konusu olabilir ama sonuçta bir duygu paylaşımıdır, seyirciyle yapılan. Ve sonuçta görsellikte bunun önemli bir parçası”
8Yılın En Başarılı Giysi Tasarımı
Çevren Sarayoğlu – Yaşamak Mı Yoksa Ölmek Mi
“İlk olarak; dekor, kostüm mükemmel. Ne kadar dramaturgiye uygun o tartışılır ama görsellik cidden hoş. Tabi tiyatro sadece görsellikten oluşmuyor. Tiyatro nedir? Uzun bir yazının konusu olabilir ama sonuçta bir duygu paylaşımıdır, seyirciyle yapılan. Ve sonuçta görsellikte bunun önemli bir parçası”
9Yılın En Başarılı Sahne Müziği
Burak Kaya & Utar Dündar Artun & Sarp Palaur – Otomatik Portakal
Hür iradenin yaptığı şiddet mi, yaratılmak istenen “idealize iyilik” için devletin tasarladığı insan robotunun uyguladığı şiddet mi daha kötü? Lütfen sözlerimi bir şiddet, kötülük güzellemesi gibi algılamayın. Ancak moda söylemle “büyük resme” bakarak cevaplarınızı kendi içinizde verin isterim.
10Yılın En Başarılı Işık Tasarımı
Yakup Çartık – Otomatik Portakal
Hür iradenin yaptığı şiddet mi, yaratılmak istenen “idealize iyilik” için devletin tasarladığı insan robotunun uyguladığı şiddet mi daha kötü? Lütfen sözlerimi bir şiddet, kötülük güzellemesi gibi algılamayın. Ancak moda söylemle “büyük resme” bakarak cevaplarınızı kendi içinizde verin isterim.
11Yılın En Başarılı Hareket Düzeni (Koreografisi)
Şahika Tekand – On Adımda Unutmak
On Adımda Unutmak (Anti-Prometheus), dünyaya müdahale etme yeteneğini terk ederek, “umut”u çağdaş hayat sisteminin kendisine vaad ettiklerinden ibaret görmeye çalışan çağdaş insanın trajik durumunun ışık, ses, dekor gibi temel sahne elemanları ile oyuncu arasında gerçekleşen zorlu bir mücadele aracılığı ile ifade ediyor. Seyirciye bireysel küçük dünyasına sıkışmış, hayata müdahale etme yeteneğini, büyük umutlarını ve uzun vadeli projelerini, kısa vadeli ve küçük kazanımlara feda etmiş, kendisine sunulan küçük konforlar aracılığıyla çevresine ve çevresindeki insanlara, sorunlara duyarsızlaşmış, maruz bırakıldığı bilgi bombardımanı içinde giderek farklı bir anlamda bilgisizleşmiş ve sonuçta cahilleşmiş çağdaş insanın traji-komik öyküsü sunuluyor. (Tanıtım Metninden)
12Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı
Emrecan Karakurum – Bu Taraftan Daha Güzelim
Farklı perspektife sahip bu metni sahneye taşıma tercihlerinden ötürü D22 ekibini kutlarım. Olayı bilmeseniz bile anlayabileceğiniz bir aktarım dili var oyunun: Sahnede, üzerinde okulun fiziki yapısını işaret eden kroki ve olay özeti yazılı bir tahta karşılıyor bizi. Derken sahneye sıraları, balonları ile birlikte iki öğrenci giriyor ve başlıyorlar bize olan biteni “çocuk dünyalarından” aktarmaya.