Cyrano de Bergerac Oyun İncelemesi

“Cyrano de Bergerac”, Edmond Rostand’ın 1897’de yazdığı beş perdelik romantik bir trajedi-komedi oyunudur. Oyun, fiziksel görünüşü nedeniyle kendini değersiz gören, ancak derin bir zekâya, dil ustalığına ve cesarete sahip olan Cyrano de Bergerac karakterini merkezine alır. Rostand, bu eserinde aşk, fedakârlık, kahramanlık ve toplumun dış görünüş saplantısını işler. 

1. Oyun Metninin Yapısal Analizi:

“Cyrano de Bergerac”, beş perdeye bölünmüş bir dramatik yapıdadır. Oyun, romantizm ve kahramanlık unsurlarını birleştirir.

  • Birinci Perde: Oyunun başında Cyrano’nun karakteri tanıtılır. Tiyatroda geçen bir sahnede, onun ne kadar cesur ve hazırcevap olduğu hem fiziksel becerileri hem de zekâsı ortaya konur. Ancak Cyrano’nun büyük burnu yüzünden kendini sevdiği kadına layık görmediği anlaşılır. Sevgilisi Roxane’ın güzelliğine tapar, fakat duygularını dile getiremez.
  • İkinci Perde: Cyrano, Roxane’a olan aşkını anlatmaktan korkar ve onun başka birine âşık olduğunu öğrenir: Christian. Roxane, Cyrano’dan Christian’a yardım etmesini ister. Cyrano, Christian’ın yerine onun aşk mektuplarını yazar ve ona romantik ifadelerle dolu cümleler söyler.
  • Üçüncü Perde: Roxane, Cyrano’nun Christian adına yazdığı mektuplardan etkilenir ve Christian’a âşık olduğunu sanır. Cyrano’nun kelimeleri sayesinde Roxane ve Christian arasında bir ilişki doğar. Christian, Cyrano’nun yardımıyla Roxane’ı kazanır.
  • Dördüncü Perde: Savaş sahnesi bu perdede yer alır. Christian, Cyrano’nun Roxane’a olan aşkını fark eder ve ona gerçekleri söylemek ister, ancak savaşta hayatını kaybeder. Cyrano, Christian’ın ölümünden sonra bile gerçeği saklamaya devam eder.
  • Beşinci Perde: Yıllar geçmiştir. Roxane, bir manastırda yaşamaktadır. Cyrano, her hafta Roxane’ı ziyaret eder ve onunla konuşur. Ancak bir gün, ölüm döşeğinde olan Cyrano, Roxane’a Christian’ın aşk mektuplarını aslında kendisinin yazdığını ima eder. Roxane gerçeği öğrenir ama artık çok geçtir. Oyun, Cyrano’nun kahramanca ama trajik ölümüyle sona erer.
Cryano Tekperde.com
Bülent Emin Yarar, DasDas Sahne’nin Cyrano Rolünde

2. Tematik Analiz:

  • Aşk ve Fedakârlık: Oyun, Cyrano’nun Roxane’a duyduğu derin aşk ve bu aşk uğruna yaptığı fedakârlıklar üzerine kuruludur. Cyrano, kendi aşkını bir kenara koyarak Christian’ın Roxane’ı kazanmasına yardım eder. Bu, Cyrano’nun aşkının ne kadar saf ve fedakârlık dolu olduğunu gösterir. Roxane’ın fiziksel görünüme verdiği değer, Cyrano’nun kelimelerine olan aşkının altında kalır.
  • Güzellik ve Dış Görünüş: Cyrano’nun büyük burnu, onun fiziksel görünüşüyle ilgili güvensizliğini simgeler. Cyrano, zekâsı, cesareti ve edebi yetenekleriyle öne çıkmasına rağmen, dış görünüşü nedeniyle kendini yetersiz görür. Oyun, toplumun güzelliğe olan saplantısını eleştirir. Cyrano, içsel güzelliğin fiziksel görünümden çok daha değerli olduğunu anlatmaya çalışır.
  • Kahramanlık ve Onur: Cyrano, oyun boyunca onurunu ve ahlaki değerlerini her şeyin üzerinde tutar. Sahip olduğu olağanüstü kılıç becerisi ve zekâsıyla kendini düşmanlarına karşı savunur, ancak en büyük savaşı kendi iç dünyasında verir. Onurlu bir hayat sürmenin ve kahramanlık yapmanın bedelini öder.
  • Kimlik ve Gizli Aşk: Cyrano, Roxane’a olan aşkını Christian’ın kimliği altında yaşar. Bu gizlilik, Cyrano’nun aşkını yaşama şekli ve kimliğinin bir parçası haline gelir. Cyrano, kelimelerin gücüyle kimliğini gizler, ancak sonunda bu gizli aşk onu trajik bir sona götürür.

3. Karakterlerin İncelenmesi:

  • Cyrano de Bergerac: Cyrano, hem komik hem de trajik bir kahramandır. Zekâsı, şairliği ve cesaretiyle öne çıksa da, fiziksel görünüşünden dolayı kendine güveni sarsılmıştır. Aşkı uğruna yaptığı fedakârlıklar ve kendi kimliğini gizlemesi onu oyunun hem kahramanı hem de kurbanı yapar. Cyrano’nun en belirgin özelliği, onun kibarlığı ve kelimelerle olan ustalığıdır.
  • Roxane: Roxane, oyunun ana kadın karakteridir. Güzel ve zekidir, ancak başta dış görünüşe önem verir. Christian’a âşık olması, onun fiziksel çekiciliğine dayalıdır, ancak mektuplarla aşka olan inancı derinleşir. Roxane, sonunda Cyrano’nun gerçek aşkını anlar, ancak bu farkındalık çok geç gelir.
  • Christian de Neuvillette: Christian, fiziksel olarak çekici fakat zekâ ve ifade yeteneği açısından Cyrano’nun tam tersidir. Christian, Roxane’ın ilgisini çekmek için Cyrano’nun kelimelerine ihtiyaç duyar. Bu durum, onun aşkını gerçek anlamda yaşayamamasına ve sonunda trajik bir sonla yüzleşmesine yol açar.
  • Comte de Guiche: Guiche, oyun boyunca Cyrano’nun karşısında duran bir figürdür. Hem gücü hem de statüsü nedeniyle Roxane’ı elde etmeye çalışır, ancak ona ulaşamaz. Guiche, ahlaki anlamda zayıf bir karakterdir ve Cyrano’nun onurlu kişiliğiyle keskin bir zıtlık oluşturur.

4. Semboller ve Simgeler:

  • Cyrano’nun Burnu: Cyrano’nun büyük burnu, oyun boyunca onun en belirgin fiziksel özelliğidir. Bu burun, Cyrano’nun kendine güvensizliğini, toplumun dış görünüşle ilgili saplantılarını ve onun aşkını gizleme nedenini sembolize eder. Burnu, Cyrano’nun zekâsı ve cesaretiyle ters düşen bir engel olarak ortaya çıkar.
  • Mektuplar: Cyrano’nun Christian adına yazdığı mektuplar, hem aşkın hem de kimlik karmaşasının sembolüdür. Mektuplar, Cyrano’nun duygularını Roxane’a iletmenin bir yolu olarak kullanılır, ancak aynı zamanda Cyrano’nun gerçek kimliğini gizlemesinin bir aracı haline gelir.
  • Ay: Ay, özellikle gece sahnelerinde, romantik bir atmosfer yaratmak için kullanılır. Ay ışığı, Cyrano’nun kimliğini gizlerken, mektupları aracılığıyla aşkını Roxane’a yansıtmasına olanak tanır. Ay, gizliliğin ve aşkın sembolüdür.

5. Kültürel ve Toplumsal Bağlam:

“Cyrano de Bergerac”, Fransız romantik tiyatrosunun önemli bir örneğidir. Oyun, 17. yüzyıl Fransa’sının aristokrasisi, onur ve kahramanlık anlayışıyla örtüşür. Rostand, bu eserinde romantizmin idealize edilmiş aşk ve kahramanlık temalarını işlerken, dönemin toplumsal güzellik algısına da eleştirel bir yaklaşım getirir.

6. Sahneleme Önerileri:

  • Dekor ve Kostüm: Oyun, Fransız aristokrasisini ve askeri yaşamı yansıtan dekorlarla sahnelenebilir. Kostümler, özellikle Cyrano’nun gösterişli kılıcı ve pelerini gibi unsurlar, karakterin kahramanlık yönünü öne çıkarabilir. Sahne, mektupların geçtiği romantik ortamlarla donatılabilir; ay ışığı gibi sembolik unsurlar kullanılabilir.
  • Duygusal Yoğunluk: Oyunun duygusal derinliği, Cyrano’nun içsel çatışmalarının güçlü bir şekilde vurgulanmasıyla ön plana çıkarılmalıdır. Roxane ve Cyrano’nun son sahnesi, bu duygusal yoğunluğu zirveye taşıyabilir.

7. Dil ve Şiirsellik:

Rostand’ın eseri, şiirsel ve dramatik bir dille yazılmıştır. “Cyrano de Bergerac” oyununda kullanılan şiirsel dil, Cyrano’nun karakterinin zekâsını ve duygusal derinliğini ifade etmede büyük rol oynar. Cyrano’nun monologları ve özellikle Roxane’a yazdığı mektuplar, oyunun romantik ve trajik doğasını derinleştirir.

Sonuç:

“Cyrano de Bergerac”, romantizm, kahramanlık ve fedakârlık temalarını ustaca bir araya getirir. Dramaturji açısından, oyun karakterlerin içsel çatışmaları ve toplumun dış görünüşe verdiği değere yönelik eleştirileriyle dikkat çeker. Cyrano, hem trajik hem de kahraman bir figür olarak tiyatro tarihinin en unutulmaz karakterlerinden biridir. Oyunun romantik dili ve güçlü temaları, evrensel insani duygulara hitap eder ve zamansız bir eser olarak kabul edilir.

Asude Yıldız
Asude Yıldız
Kâh sahneye çıkar ruhumla role bürünürüm, kâh oturur kalemimle kağıda dökülürüm.

içerik ekle

sitemizde yayınlanmasını istediğin haber, eleştiri ve değerlendirme yazılarını kolaylıkla yayınlayabilirsin

benzerler

Yorumlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Okunası yazılar

E-Posta Bülteni Kaydı

Size sitemiz ve tiyatrolar ile ilgili haberler göndermek istiyoruz