Altıdan Sonra Tiyatro kendi mekanında yeni bir ansambl yarattı desem, doğru bir tespit yapmış olurum. Kendileri gibi altıdan önce mimar, mühendis gibi kurumsal hayatta fonksiyon gösteren beyaz yakalıların yine kendileri gibi, ama sadece bir buçuk saat sonra toplanarak, “tiyatro.da” tiyatro ile buluştukları bir program vesilesi ile, (Kumbaracı50’nin ondokuzotuz atölyeleri) bir “ekip” oldular. Ansambl / ekip, ne yazık ki günümüzde birçok proje sonucu çıkan oyun icracıları için söyleyemeyeceğimiz bir tanımlama olsa da Tiyatro.da, ekip ruhunu içlerinde sıcak tutarak, kendilerini birleştiren Altıdan Sonra ekibinin yuvası Kumbaracı50’nin kolonlarından da güç alarak bu tanıma layıklar.
Oyunumuz Neredeyse Eşittir: 2014 yılında İsveçli yazar Jonas Hassen Khemiri’nin 5. Oyunu (ungefär lika med). Khemiri, Lisans’ında Edebiyat ve sonrasında ekonomi okumuş. Avrupa’nın birçok ülkesinde oynanan Neredeyse Eşittir’de de bu iki alandaki ustalığını bize gösteriyor. Oyun, birçok karakteri, rejiye olanak sağlayan yapısı ve seyirci-oyuncu hepimizi ilgilendiren “Para” ya da “Kapitalizm”i merkeze alan konusu ile ilgi çekici. Postmodern metinlerde katarsis yaratacak karakter ya da koşulları oluşturmak pek tercih edilmiyor olsa da, Neredeyse Eşittir’de kendi adıma, karakter ile umut? dolu bir düşüşü yaşadım. Çok güçlü, oyuncaklı ve hepimizi ilgilendiren kodlarla dolu bu metinin, yönetmen İsmail Sağır hem reji dehası hem de oyunculuğu ile, ekip ise sımsıkı sarılıp kolektif çabaları ile hakkını kesinlikle vermiş.
Altı adet metal küp kafes ve bu kafeslere çakılı uzunca ahşap bir dikdörtgen… Yeri geliyor duvar oluyor, yeri geliyor yol, metro, süpermarket, yemek masası, işkur bankosu … Aksesuarlar, para fırlatma makineleri, tüller… Sahneler kullanılan dekor ve ışıkla (tasarım: İsmail Sağır) seyirciyi günümüz şehir hayatının bambaşka alanlarına o an götürüveriyor. O süpermarketten kazı kazan alınıp, o evde köpüklü şarap içiliyor gerçekten. Oyuncular Anıl Şafak Kaçar, Aygen Tezcan, Esra Erkuş, İsmail Sağır, Murat Altınışık ve Selin Kitiş, birden çok rolde birden çok karakterle karşımızdalar. Beklemek yok, vakit kaybı yok. Hikayenin hızla ve nasıl sona geldiğimizi bilemeden akmasını sağlıyorlar. Biz seyircilere para ile ilişkimizi, ilişkilerimizde paranın yerini ve gittiğimiz ya da düştüğümüz yolda, düşerken ya da giderken neler aldığımızı, neler başardığımızı, nelere inandığımızı, neleri kaybettiğimizi ya da neleri kabul edemediğimizi sorgulayıp duruyoruz.
Ekibin oyun tanıtımından alıntı ile kapatıyorum:
“Sisteme dahil olup eşitlenmek isteyen,
Sistemi yıkıp eşitler yaratmak isteyen,
Sistemden kovulunca zaten eşit olmadığını fark eden,
Sisteme dahil olmayıp eşitliği umursamayan,
Sistemi hayallerinden dolayı göremeyip eşitlik nedir anlamayanların anlatısı…
Neredeyse Eşittir”
Tiyatro.da’nın Neredeyse Eşittir’i tüm tiyatro severlerin seyretmesi gereken bir kolektif çalışma olmuş.
Tiyatro.da hep var olsunlar.
Oyunun Künyesi Yazan: Jonas Hassen Khemiri Çevirmen: Hasret Güneş Yönetmen, Dekor Tasarım, Işık Tasarımı: İsmail Sağır Yönetmen Yardımcısı: Anıl Şafak Kaçar Ses & Efekt Tasarım: Onur Kahraman Afiş Tasarım: Aycan Kızılkaya Dekor Realizasyon: Zekeriya Ece Oynayanlar: Anıl Şafak Kaçar, Aygen Tezcan, Esra Erkuş, İsmail Sağır, Murat Altınışık, Selin Kitiş Topluluk: Tiyatro.Da Tür: Trajedi, Komedi Seanslar Afiş